Reklamačné podmienky
1. Všeobecné ustanovenia
1.1. Združenie ČESMAD Slovakia, Galvániho 15/C, 821 04 Bratislava, vydáva v zmysle ustanovenia v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len ako „Občiansky zákonník“) reklamačný poriadok (ďalej len ako ,,reklamačný poriadok“), ktorým sa spotrebitelia informujú o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia zodpovednosti za vady výrobkov a služieb (ďalej len ,,reklamácia") vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť a o vykonávaní záručných opráv.
1.2. Pokiaľ sa v ďalšom texte tohto reklamačného poriadku vyskytuje označenie ,,obchodník“ rozumie sa tým Združenie ČESMAD Slovakia a pokiaľ sa v texte vyskytuje označenie „spotrebiteľ“ rozumie sa ním kupujúci – fyzická osoba, ktorý kúpil v e-shope obchodníka určitý tovar (ďalej len ako ,,e-shop“).
1.3. Reklamačný poriadok združenia ČESMAD Slovakia je zverejnený na e-shope obchodníka www.motoexpert.sk.
1.4. Uzavretím kúpnej zmluvy medzi združením ČESMAD Slovakia a spotrebiteľom na e-shope www.motoexpert.sk pristupuje spotrebiteľ k podmienkam uvedeným v tomto reklamačnom poriadku.
1.5. Tento reklamačný poriadok upravuje práva spotrebiteľa tak, aby neboli dotknuté jeho práva garantované ustanoveniami právnych predpisov, hlavne ustanoveniami Zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ako ,,Zákon č. 108/2024“) a Občianskeho zákonníka. Po uplynutí záručnej doby upravenej kogentnými ustanoveniami právnych predpisov, majú podmienky stanovené v tomto reklamačnom poriadku prednosť pred ustanoveniami právnych predpisov.
1.6. Tento reklamačný poriadok sa vzťahuje na predaj tovaru na e-shope zo strany obchodníka pre fyzické osoby, ktoré spĺňajú definíciu spotrebiteľa v zmysle platných právnych predpisov.
1.7. Tento reklamačný poriadok nahrádza vyhlásenie obchodníka v zmysle ustanovenia § 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka, ktorým obchodník určuje podmienky a rozsah zodpovednosti za vady, ak záručná doba vyznačená v záručnom liste je dlhšia ako zákonom garantovaná záručná doba.
1.8. Podmienky zodpovednosti za vady vyznačené obchodníkom v záručnom liste majú prednosť aj pred ustanoveniami tohto reklamačného poriadku.
2. Zodpovednosť za vady
2.1 Obchodník zodpovedá za akékoľvek vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania, a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci. Pri použitom tovare obchodník nezodpovedá za vady tovaru vzniknuté jeho použitím alebo opotrebením. Kratšiu životnosť výrobku teda nemožno považovať za vadu a nedá sa reklamovať.
2.2 Spotrebiteľ si tovar musí vizuálne skontrolovať ihneď pri prevzatí. Má nárok tovar neprebrať vtedy, ak je na ňom alebo na jeho obale viditeľné mechanické poškodenie zjavne spôsobené prepravou alebo ak je tovar neúplný. V takomto prípade je vždy povinný spísať so zamestnancom obchodníka a/alebo prepravnej spoločnosti, ktorá mu dodanie tovaru zabezpečila, protokol o škode/reklamácii a zásielku odmietnuť prevziať. Mechanické poškodenie výrobku v neporušenom obale je nutné nahlásiť okamžite v lehote uvedenej v reklamačnom poriadku po prevzatí zásielky a výrobok nepoužívať.
2.3 Reklamácie mechanického poškodenia výrobku, ktoré nebolo zjavné pri prevzatí zásielky, je nutné uplatniť okamžite po prevzatí zásielky. Pred prvým použitím je spotrebiteľ povinný preštudovať si záručné podmienky vrátane slovenského/českého návodu na obsluhu a následne sa týmito informáciami dôsledne riadiť.
2.4 Pri použitých veciach obchodník nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena. (§ 619 Obč. zákonníka). Pri použitých veciach sa upravuje záručná doba podľa §619 ods.3 Občianskeho zákonníka.
2.5 S výnimkou tovaru s ohraničenou dobou spotreby alebo použitého tovaru, zodpovedá obchodník za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe (záruka). Dĺžka trvania záručnej doby sa spravuje ustanoveniami právnych predpisov najmä ustanoveniami Občianskeho zákonníka (§619 Obč. Zákonníka), pokiaľ obchodník v doklade potvrdzujúcom prevzatie veci nevyznačí dlhšiu dobu trvania záručnej doby.
2.6 Funkciu záručného listu môže spĺňať aj faktúra alebo dodací list, pokiaľ obchodník na nich vyznačí dĺžku trvania záručnej doby.
2.7 Záručné doby začínajú plynúť od času prevzatia tovaru spotrebiteľom.
2.8 Ak má kúpený tovar uviesť do prevádzky iný podnikateľ než obchodník, začne záručná doba plynúť až odo dňa jeho uvedenia do prevádzky, ak spotrebiteľ objednal uvedenie do prevádzky najneskôr do 3 týždňov od prevzatia tovaru a riadne a včas poskytol na vykonanie služby potrebnú súčinnosť (§ 621 Občianskeho zákonníka).
2.9 Ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie veci a táto končí neskôr ako lehota vyznačená obchodníkom v záručnom liste, má prednosť vyznačenie záručnej doby obchodníkom. Obchodníkom vyznačená záručná doba však nesmie byť kratšia ako zákonom garantovaná záručná doba.
2.10 Záruka sa vzťahuje len na funkčné poruchy spôsobené výrobnou vadou. Záruka sa nevzťahuje na:
• na poruchy spôsobené prirodzeným opotrebením veci
• na poruchy spôsobené nesprávnym používaním a nedodržaním návodu na použitie
• na poruchy spôsobené mechanickým poškodením produktu
• na elektrospotrebiče poškodené nevhodným zásahom užívateľa, prepätím v sieti, prípadne pôsobením elektrostatického výboja
• na produkty poškodené živelnými pohromami
• na poruchy spôsobené použitím komponentov iných, než odporúčaných výrobcom, alebo dodávateľom, rovnako ako aj opravou či modifikáciou osobami inými, než osobami autorizovanými výrobcom, alebo dodávateľom
• na poruchy a poškodenia spôsobené prevádzkovaním produktu mimo špecifikácií daných výrobcom
• na produkty používané v nevhodnom prostredí, a poškodené nevhodnou obsluhou
• na produkty s poškodenými záručnými plombami, nálepkami poprípade inými ochrannými znakmi, prípadne s odstráneným, alebo poškodeným sériovým číslom
• na produkty spotrebného charakteru, použité pred koncom záruky
3. Uplatnenie zodpovednosti za vady (reklamácia):
3.1 Spotrebiteľ je povinný uplatniť reklamáciu bez zbytočného odkladu po zistení vady tovaru, najneskôr však do uplynutia záručnej doby, inak práva spotrebiteľa zo zodpovednosti za vady tovaru zaniknú.
3.2 V prípade použitého tovaru zaniknú práva spotrebiteľa zo zodpovednosti za vady, ak neboli uplatnené do 24 mesiacov odo dňa prevzatia použitého tovaru spotrebiteľom alebo do doby uplynutia kratšej záručnej doby, na ktorej sa obchodník a spotrebiteľ dohodli.
3.3 Spotrebiteľ je oprávnený uplatniť reklamáciu tovaru u obchodníka zaslaním písomnej reklamácie na adresu obchodníka: ČESMAD Slovakia, so sídlom na ulici Galvániho 15/C, 821 04, Bratislava, alebo emailom zaslaným na emailovú adresu obchodníka: motoexpert@motoexpert.sk alebo v servisnom stredisku obchodníka.
3.4 Pri reklamácii je potrebné doložiť záručný list (ak bol vydaný) a doklad o zaplatení kúpnej ceny. Spotrebiteľ je povinný reklamovať vady tovaru u obchodníka bez zbytočného odkladu, inak spotrebiteľovi zaniká právo voči obchodníkovi na bezplatné odstránenie vady. Ak vyššie uvedené podmienky nebudú splnené, reklamácia nebude uznaná ako záručná.
3.5 Spotrebiteľ, ktorý si uplatňuje nároky z vád, vyplní reklamačný protokol, v ktorom presne popíše vadu a spôsob akým sa vada prejavuje a ak je možné, odovzdá vadnú vec v pôvodnom balení s kompletným príslušenstvom a dokumentáciou obchodníkovi. V reklamačnom protokole uvedie osoba uplatňujúca reklamáciu kontaktnú adresu (e-mail, telefónne číslo), na ktorú bude obchodníkom vyrozumená o spôsobe vybavenia reklamácie.
4. Spôsob vybavenia reklamácie
4.1 Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má spotrebiteľ právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Obchodník je povinný vadu bez zbytočného odkladu najneskôr však v lehote 30 dní odo dňa prevzatia reklamácie odstrániť. Obchodník je povinný o vybavení reklamácie vydať reklamačný záznam najneskôr do 30 dní od dátumu uplatnenia reklamácie. Týmto reklamačným záznamom je kópia reklamačného protokolu s vyplnenou kolónkou vybavenie reklamácie, list alebo e-mail obsahujúci písomné vyrozumenie o vybavení reklamácie alebo sms správa obsahujúca informáciu o vybavení reklamácie s písomným potvrdením o jej odoslaní. Potvrdenie o uplatnení reklamácie sa nemusí doručovať, ak má spotrebiteľ možnosť preukázať uplatnenie reklamácie iným spôsobom (najmä prostredníctvom poštového podacieho lístka preukazujúceho odoslanie reklamácie na adresu sídla obchodníka).
4.2 Obchodník môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezchybnú, ak to spotrebiteľovi nespôsobí závažné ťažkosti (§ 623 Občianskeho zákonníka). V prípade výmeny tovaru za nový dostane spotrebiteľ doklad, na ktorom bude uvedený vymenený tovar, a prípadné ďalšie reklamácie sa uplatňujú na základe pôvodného dodacieho listu a tohoto reklamačného dokladu. V prípade výmeny tovaru za nový začne bežať záručná doba znovu od prevzatia nového tovaru.
4.3 Ak sa po prijatí reklamácie zistí, že vec má vadu, ktorá je neodstrániteľná a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má spotrebiteľ právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť.
4.4 Tie isté práva ako sú uvedené v článku 3 prislúchajú spotrebiteľovi, ak ide síce o odstrániteľnú vadu ale spotrebiteľ nemôže pre opätovné vyskytnutie sa tej istej vady vec riadne užívať. (§ 507 Občianskeho zákonníka). Za opätovné vyskytnutie sa vady po oprave sa považuje stav, ak sa rovnaká vada vyskytne tretíkrát po jej aspoň dvoch predchádzajúcich opravách. Spotrebiteľ má právo na výmenu tovaru alebo právo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí aj vtedy, ak ide síce o odstrániteľné vady, ale spotrebiteľ nemôže pre väčší počet vád vec riadne užívať. Za väčší počet vád sa považujú súčasne najmenej tri rôzne odstrániteľné vady, pričom každá z nich bráni v riadnom užívaní.
4.5 Ak obchodník reklamáciu nevybaví do 30 dní, spotrebiteľ má rovnaké práva akoby išlo o neodstrániteľnú vadu, t.j. právo na výmenu tovaru alebo vrátenie peňazí (odstúpenie od zmluvy).
4.6 Ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá však nebráni riadnemu užívaniu tovaru, má spotrebiteľ právo na primeranú zľavu z ceny výrobku. Ak má spotrebiteľ právo na výmenu tovaru alebo právo na odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí), záleží na spotrebiteľovi, ktoré z týchto práv si uplatní. Ak si však zvolí jedno z týchto práv, nemôže už túto voľbu sám jednostranne meniť.
4.7 Po uplynutí zákonom garantovanej záručnej doby, ale ešte počas trvania záručnej doby vyznačenej obchodníkom v záručnom liste platia všetky ustanovenia o spôsobe vybavovania reklamácií uvedené v bodoch 4.1 až 4.7 s tým rozdielom, že právo voľby spôsobu vybavenia reklamácie prechádza na obchodníka a lehota na vybavenie reklamácie sa predlžuje na 60 dní.
4.8 Vykonávateľ servisu nenesie žiadnu zodpovednosť za poškodenie, alebo stratu akýchkoľvek programov alebo dát pri produktoch, ktoré môžu dáta uchovávať.
4.9 Pokiaľ pri oprave bude zistená skutočnosť, že závada výrobku vznikla spôsobom vylúčeným zo záručných opráv alebo sa závada na výrobku neprejaví je spotrebiteľ povinný obchodníkovi náklady spojené s testovaním a manipuláciou. Tovar bude spotrebiteľovi vrátený až po uhradení týchto nákladov. Na spotrebný materiál je poskytovaná záruka vyplývajúca z charakteru tovaru.
4.10 Batéria je špecifický materiál, na ktorý je poskytovaná záruka vyplývajúca z charakteru tovaru. Nie je tým dotknutý zákonný nárok spotrebiteľa. Vyplýva z limitovanej záruky výrobcu. Na stratu kapacity batérie spôsobené jej opotrebením bežným používaním.